01.08.2019 - 15 pytań, które usłyszysz, mając ślimaka. Ślimakowe FAQ!

Dwa modelarskie projekty w skali SM są na ostatniej prostej, ale jak siebie znam, trochę jeszcze mi zejdzie z dopracowaniem i zdjęciami. W ramach przerywnika zapraszam na post o tematyce ślimakowej. 🐌

Puszka przedstawiałam Wam już w tym poście (klik!). Najwyższa pora skrobnąć o nim parę słów, bo wyrósł na dosyć dorodnego ślimaka.

 15 pytań, które słyszę, gdy rozmowa schodzi na temat zwierzątek domowych.

 1. Że cooo?

Że ślimaaak 😉 Dokładniej afrykański ślimak olbrzymi (Giant African Snail, na anglojęzycznych forach po prostu GAS). Chociaż czasami myślę, że to nietoperz. 😆 Zobaczcie sami:

2. Skąd pomysł na ślimaka?

Ślimaki lubię, od kiedy pamiętam. Są takie powolne, bezbronne, pierdołowate, wzbudzające wstręt u niektórych ludzi... po prostu urocze 💗
Za dzieciaka zawsze chciałam mieć jakiegoś wstężyka czy winniczka, albo choćby pomrowa (to taki ślimak bez muszli).
( Edit: Aktualnie odchowuję wstężyka, którego znalazłam, przebierając borówki.)

3. Skąd go wytrzasnęłaś?

Kupiłam na OLX-ie 😛 a przynajmniej tam znalazłam ogłoszenie sprzedawcy. Najciekawsze jest to, że mój zwierz przyjechał do mnie z Krakowa autobusem. Oczywiście musiałam ten autobus przez chwilę gonić. Mina kierowcy po usłyszeniu "Dzień dobry, ja po ślimaka"-bezcenna!

4. Ile kosztuje ślimak?

Zakres cen jest dość szeroki. Od malutkich ślimaczków do "oddania w dobre ręce" po wielkie, wypasione olbrzymy za siedem dyszek (albo więcej). Mój Puszek kosztował ok. 20zł i w chwili zakupu był wielkości pięciogroszówki.

5. Czy są niezbędne jakieś drogie, specjalistyczne akcesoria?

Absolutnie nie. Musimy mieć tylko pojemnik odpowiedniej wielkości, spryskiwacz, podłoże kokosowe, ewentualnie mech pomocny w utrzymaniu odpowiedniej wilgotności.
Jaki on był malutki!

6. Co on je?

Puszek uwielbia ogórki, choć ostatnimi czasy grymasi i domaga się pomidora (eh, nastolatek!). Pożera też płatki owsiane czy otręby.
Generalnie ślimaki jedzą owoce, warzywa, zioła, ziarenka, grzyby; muszą także dostawać wapń do budowy muszli (ja podaję sepię-kość mątwy).

7. A gdzie ślimak ma 4 litery?

To jest dopiero ciekawa sprawa-bo w okolicach głowy. To wszystko z powodu tzw. torsji w rozwoju zarodkowym.

nr 4 to odbytwikipedia.pl

8. Jak długo będzie żył?

Długość życia to ok. 3 lata, więc jeszcze trochę (mam nadzieję!).

9. Duży jeszcze urośnie?

Nie za bardzo. Ślimaki osiągają swój docelowy rozmiar w wieku 12-18 miesięcy, i nie przekraczają 12cm "w muszli"-przynajmniej podgatunek mojego Puszka (achatina fulica).

10. Gdzie go trzymasz? Nie ucieka z klatki?

Moje zwierzę zamieszkuje akwarium po równie miękkim koledze, który niestety padł. Na noc zamykam klapkę w przykrywce, ale jeszcze nie zdarzyło mi się szukać Puszka po pokoju. Niedługo problem zniknie w ogóle, bo jego muszla nie zmieści się w otworze. 🤣

11. Czy można go dotykać, brać na ręce? Jaki jest w dotyku?

Dosyć chłody, budyniowaty. Można do dotykać tylko po porządnym wymyciu rąk w wodzie bez detergentów.

12. Nie ugryzie?

Ugryzie! Ślimaki mają radulę, tak zwaną tarkę, służącą do zdrapywania pokarmu. Po wzięciu Puszysława na ręce można poczuć coś jak delikatne mizianie pumeksem.

Omnomnom.

13. Co ty z nim później zrobisz?

Biorę na studia, to chyba jasne 😛

14. Czy jest jadalny? Czy mój kot może go zjeść? 

NEIN! To znaczy, tak, ślimaki olbrzymie są spożywane w niektórych krajach, ale ja mojego nie oddam. No way.

15. Czy on się nie rozmnoży?

Dobrze, że ludzie kojarzą, że ze ślimakami jest trochę inaczej niż z resztą popularnych zwierząt domowych, ale hermafrodytyzm to partenogeneza.

I tu złośliwie nie podrzucę definicji, bo muszę zobaczyć, jak Puszek zamiast wleźć do baseniku, próbuje się pod niego zakopać. 😛


Źródła: www.megapet.pl, www.reptileforums.co.uk, http://petsnails.proboards.com
i inne, głównie zagraniczne strony.

***
Jeśli macie jeszcze jakieś pytania, dawajcie śmiało 😃
Miłego dnia!

Komentarze

  1. Wow, jeszcze nigdy nie spotkałam osoby, która hodowałaby ślimaka :O
    Chciałabym zobaczyć minę kierowcy ;)
    Przyznam się, że trohę brzydzę się ślimaków, ale podobno jak byłam mała, to przynosiłam ślimaki do domu i kładłam na futrynie ;)
    Puszek wygląda na uroczego, szkoda, że tak krótko żyje...
    A pytanie mam jedno - jak ludzie reagują, kiedy słyszą, że hodujesz ślimaka?
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zazwyczaj proszą o powtórzenie, bo myślą, że się przesłyszeli :-P Poza tym muszę wyjaśniać, że to nie taki ślimak z dworu (swoją drogą np. winniczki są w Polsce pod ochroną i nie wolno ich łapać).
      Dzięki za komentarz i pozdrawiam! :-)

      Usuń
  2. Jejku przesłodkiego masz tego zwiarzaka-nie wierzę, że mówię takie coś o ślimaku, ale on nie wygląda obleśnie, wygląda jak budyń z muszelką <3
    Bardzo ciekawy wpis, lubię dowiadywać się o takich kompletnie nieznanych mi rzeczach ;)
    Przyznam, że ani żab ani ślimaków się jakoś nie brzydzę-za to pająków nienawidzę mimo, że pożyteczne z nich istoty
    Pozdrawiam i czekam na kolejne posty o tej tematyce ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękujemy! <3
      Już kolejna osoba mówi, że Puszek wygląda jak budyń, chyba faktycznie coś w tym jest X-D.
      Kolejne posty będą się pojawiać, jak tylko wpadnę na pomysł, co jeszcze można napisać o ślimaku :-P
      Pozdrawiam!

      Usuń
  3. Ojoj to było bardzo inspirujące. Jak byłam mała, to zbierałam ślimaki, te zwykłe małe z muszelką. Po przeczytaniu tego posta mam ochotę do tego wrócić. Kurczę. Hmm... a mam pytanie, z czego pije puszek i czy w ogóle pije, a może pobiera wodę z pokarmu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spokojnie wystarcza mu woda z jedzonka-zazwyczaj znikają najbardziej soczyste fragmenty pokarmu, a pojemniczek z wodą jest ignorowany ;-)
      Dziękuję za miłe słowa i pozdrawiam!

      Usuń

Prześlij komentarz